mandag den 6. april 2009

Roj TV og NATO's generalsekretærpost

Anders Fogh Rasmussen som ny NATO generalsekretær. Det lyder fantastisk og er i og for sig også fantastisk for Anders Fogh Rasmussen og dansk politik. Men midt i al den danske glæde findes en bagside. 

Umiddelbart efter offentliggørelsen af den kommende generalsekretær er der kommet mange opsigstvækkende udtalelser fra diverse regeringschefer og topembedsmænd.
Samtidig som Erdogan ytrede at Tyrkiet har fået 11 indrømmelser for at acceptere Fogh, udtalte Berlusconi bl.a. at Fogh vil lukke Roj TV. 

Det paradoksale er at Fogh og Danmark vil komme til at sælge ud af danske demokratiske værdier og principper, såfremt man går med til at lukke Roj TV. 
Roj TV er to gange tidligere blevet efterforsket, men be gge gange er der ikke sket mere i sagen, eftersom efterforskerne ikke fandt et grundlag for at lukke tv-stationen ned.
At man så nu endnu en gang starter en efterforskning er i sig selv bemærkelsesværdigt, men mere bemærkelsesværdigt er det, når man i diverse aviser kan læse at politiet føler sig presset af politikerne, fordi Roj TV sagen er en "politisk varm kartoffel", som en anonym politikilde ytrede det. 








Photo: Erdogan og Anders Fogh Rasmussen (politiken.dk)

Jeg vil opfrodre alle tilhængere af ytringsfriheden og demokratiet til ikke at give efter for tyrkernes ønsker. Man skal ikke sælge ud af de danske principper for en NATO post.
Danmark må simpelthen ikke lade sine beslutninger og sit politiske system blive påvirket af tyrkisk indenrigspolitik.

Mens Anders Fogh Rasmussen har travlt med at please folk på den internationale politiske scene, står oppositionen fast på ikke at sælge ud af principperne og så sent som for 1 time siden krævede oppositionen at rygterne fra Tyrkiet om Roj TVs lukning dementeres fra højeste niveau.

På trods af internationalt pres er det i sidste ende Danmark der bestemmer Roj TVs fremtid og jeg håber inderligt ikke, at den kurdiske tv-kanal Roj TV ender med at blive offer for at en dansker har fået posten som NATOs generelsekretær.

I så fald, vil det ikke være første gang at kurderne bliver ofre for den internationale politiske scene, flere gange tidligere er det sket med start i 1923 (Lausanne-traktaten). 

Håber ikke sagen om Roj TV vil bekræfte det velkendte kurdiske ordsprog: "We have no friends but the mountains".







Photo: Den kurdiske tv-station Roj TVs logo (voanews.com)


søndag den 29. marts 2009

Lokalvalget i Tyrkiet set fra et kurdisk perspektiv - En opdatering

Her kort inde alle stemmerne er talt op i Tyrkiet og ved det tyrkiske kommunalvalg, har jeg glædelige nyheder til alle kurdere.
Det kurdiske parti, DTP, ser ud til at have oplevet en stor fremgang sammenlignet med sidste kommunalvalg tilbage i 2004.
I hele 10 provinser har kurderne flertal og disse er som følger: Amed (Diyarbakir), Dersim (Tunceli), Mardin, Sirnex (Sirnak), Colemerg (Hakkari), Van, Agiri, Idir (Igdir), Mush og Batman.
Desuden har DTP fået 8 borgmestre poster i følgende provinser: Amed (Diyarbakir), Dersim (Tunceli), Sirnex (Sirnak), Colemerg (Hakkari), Van, Idir (Igdir), Batman og Sert (Siirt). Foruden disse provins borgmestre har DTP vundet i en masse andre små kommuner og distrikter.

Osman Baydemir bliver siddende som overborgmester i Amed, dette til trods for, at AKP satsede stort på at fravriste det kurdiske parti magten i Amed og omegn. Med hele 65 % vandt han over sin nærmeste konkurrent fra AKP, Kutbettin Arzu, som fik 31 % af stemmerne. 
Den provins, hvor DTP klarede sig bedst er Colemerg, her fik Fadil Bedirhanoglu, hele 79 % af stemmerne.

Alt i alt en fin valgaften for DTP på trods af uroligheder i dele af tyrkisk Kurdistan og forlydender om valgfusk i nogle områder.
I byen Giremira har der efter sigende været store uroligheder og en svensk socialdemokratisk parlamentariker ved navn Anne Ludvigsson var nødt til at gemme sig af bare rædsel. Hun har hen på eftermiddagen ytret i svenske medier, at der har været valgfusk imod det kurdiske parti DTP. 


Sammenligning mellem DTP's resultater i 2004 og 2009:

2004: Storkommuner: 1, Provinser:  3, Distrikter: 32

2009: Storkommuner: 1, Provinser: 7, Distrikter: 50

Der er ialt 16 storkommuner, 65 provinser og 882 distrikter.

Totalt har DTP fået 58 borgmestre poster mod 36 ved sidste kommunalvalg i 2004.








Photo: Komar.se

torsdag den 26. marts 2009

DTP og valget i Tyrkiet

Om tre dage - d.29/3 - åbner valgstederne rundt om i hele Tyrkiet. For kurderne falder valget på et godt tidspunkt. En uges tid efter fejringen af det nye år og forårets kommen, Newroz. Fejringen af Newroz sker i alle dele af Kurdistan og desuden også i resten af den indo-iranske verden. 
I den nordlige del af Kurdistan, dvs. den del der geografisk er placeret i den sydøstlige del af den tyrkiske republik, er fejringen af Newroz med årene blevet mere end en nationaldag. Som et resultat af den politske situation for kurderne i den nordlige del af Kurdistan og i de tyrkiske byer med store kurdiske befolkningsgrupper, er Newroz også blevet en politisk demonstration mod de manglende rettigheder, kurderne lever med til hverdag. Under Newroz festlighederne har kurderne mulighed for at flagre med de kurdiske farver, snakke kurdisk og synge kurdiske sange.

Newroz er blevet en identitetsmanifestation for kurderne. "Se jeg er kurder og jeg er stolt af det". Med Newroz en uge væk er nationalfølelsen blandt kurderne unægteligt øget og dette kan uden tvivl, kun være til gavn for DTP (Demokratik Toplum Partisi -Det demokratiske samfundsparti, det kurdiske parti i Tyrkiet) og deres ønske om at maksimere stemmerne i de kurdiske områder så meget som muligt. Med flere stemmer følger flere borgmestre poster og magt i de forskellige kommuner. Her et par dage inden valget har DTP 54 borgmestre, hvor af næsten alle sammen kommer fra kurdiske byer eller tyrkiske byer meget tæt på de kurdiske byer - Fx Adana.















Photo: DTPs parti flag (Bulduk.dk)

Det forlyder sig at kurderne vil få flere end de nuværende 54 borgmestre poster på landsbasis. Mere politisk rutine og mere kendskab til partiet fra befolkningens side, kan i sidste ende være afgørende faktorer for at DTP - som et kurdisk parti - får rigtigt fodfæste i befolkningen i den nordlige del af Kurdistan, for det er ingen hemmelighed at AKP med Fethullah Gülens bevægelse i ryggen har godt fat i dele af befolkningen i de kurdiske områder. Det så vi også klart og tydeligt ved parlaments valget i Tyrkiet i 2007, hvor DTP kun vandt i 5 af de ellers mange kurdiske provinser. I resten af provinserne sejrede, Erdogans, AKP. De 5 provinser er: Idir (Igdir), Sirnak, Amed (Diyarbakir), Dersim (Tunceli) og Mush. 



















Photo: Valgresultaterne for tyrkiske parlamentsvalg i 2002 og 2007 (Wikipedia.org)


Kun cirka 1,8 millioner, svarende til cirka 5 % af de stemmeberettige og 21 mandater, stemte på DTP der til valget stillede op på selvstændige lister for at spærregrænsen på 10 %, ikke skulle være endnu en hurdle for kurdisk repræsentation i landets parlament. 

Hvis DTP formår at klare sig som forventet, vil det få en positiv effekt på kurdernes fortsatte bestræbelser for en bedre fremtid. En fremtid, hvor bl.a. det at være kurder i Tyrkiet ikke længere bør være ens betydende med sværer kår og ulighed. Det kan give håb og præg om en mere optimistisk, fredelig og tolerant fremtid. 

Personligt håber jeg inderligt, at alle kurdere på valgdagen vil sætte deres kryds ud for DTPs kandidater og dermed være med til at støtte den fortsatte kamp for det kurdiske folks rettigheder!


mandag den 23. marts 2009

Ny blog - Nyt indhold

Kære alle læsere

I forbindelse med det kurdiske nytår, Newroz, har jeg valgt at blogge på ny.
Tidligere har jeg været inde og snuse lidt til bloggens verden og nu har jeg bestemt mig for, at skrive om især Kurdistan og kurdernes situation rundt om i verden.
Med situation menes den politiske og kulturelle situation.

Der sker så mange ting i Kurdistan for tiden, i den tyrkiske del af Kurdistan (Bakur) og i hele Tyrkiet er der lokalvalg den 29/3, og her står det kurdiske parti DTP stærkt før valget - prognoser og indtryk fra det forestående valg forudsiger at DTP får et kanonvalg i de kurdiske områder.

Desuden er der den 19/5 parlamentsvalg i den sydlige del af Kurdistan (Bashur), her skal det regionale parlament sammensættes. 

Begge valg og andre begivenheder der berører kurdernes hverdag og politiske situation, vil i denne blog forsøgt blive opdateret, så ofte som muligt.

Newroztan Piroz Bet!
Newroz Piroz Be!
Glædelig Newroz!















Billede Fra Newroz festlighederne i Akre - Sydlige del af Kurdistan (Bashur)